+36 30 971 5894
·
mokos.katalin.erd@gmail.com
+36 30 971 5894
·
mokos.katalin.erd@gmail.com

Csapatösszetart(oz)ás a virtuális térben

„Háborúban hallgatnak a múzsák” – mondá Cicero. Bár nincs olyan éles helyzet, mint egy háborúban, az én gondolataim sem álltak rá (eddig) a blogírásra. A járvány megjelenésével zaklatott lettem. Személyem és családom biztonságáért kezdtem aggódni, és Maslow óta tudjuk, hogy ez mindent felülír.

Hogy őszinte legyek, amióta „magánzok”, home officeban dolgozom és minden reggel felöltözöm 😊 (biztos olvastatok ti is mindenféle hasznos tanácsot arra, hogy ne folyjon ki a kezünk közül az idő – na, én most megkímélnélek titeket ettől). Szóval, teltek a napok, beálltak az új rutinok, és lassan az inspiráció is megjött.

Most egy aktuálisabb témát boncolgatnék, nevezetesen azt, hogyan őrizzük meg (rosszabb esetben hogyan építsük ki) a csapatkohéziót ezekben az időkben. Ha jól megnézzük, akkor ebben a tekintetben nincsenek sokkal jobb helyzetben azok a cégek, akiknél ki volt építve az online infrastruktúra, de nem használták ki, mint azok, akik nulláról indulnak és egyszerre történik minden: az online platform választástól a távmunka kultúrájának kialakításáig.

Kohézió = összetartás

Mikor is van ilyen? Amikor az emberek ugyanabban a küldetésben hisznek, ugyanazokat a célokat követik, közös az értékrendszerük. Mindegy, hogy „fizikai” vagy „online” térben fogalmazzák meg ezeket, a lényeg, hogy legyenek és kimondassanak.

Kedves Vezetők! Gondolkodjatok hosszú távon, és ne habozzatok, lássatok hozzá minél előbb.

  1. Szervezzetek egy csapattalálkozót a virtuális térben, idézzétek fel, hogy milyen értékekben (pl. bizalom, hitelesség, visszajelzés) és normákban hisztek – vagy ha ez eddig nem történt meg, akkor itt az idő, hogy ezeket definiáljátok. Töltsétek ki ezeket olyan magatartási példákkal, amelyek az online térben is megállják a helyüket.
  2. Nézzétek át (és ha szükséges, finomítsátok) céljaitokat, a mérőszámokat. (Pl. ha eddig a személyes ügyféltalálkozók számától függött egy ösztönző, akkor gondoljátok át, hogy lehet ezeket az online térben megvalósítani, s edukáljátok az ügyfelet is 😊).
  3. Alakítsátok át a napi rutinokat: pl. igyatok meg reggelenként egy napindító kávét vagy teát együtt. Nem baj, ha a háttérben szaladgál a gyerek, vagy ugat a kutya, ez az „otthoni” arca a kollegáknak. Akár vissza is tekinthettek az előző napra, mit sikerült elérni, vagy aznap milyen fontos feladatok vannak – (éljen az agilis stand up meeting!). Ha beáll ez a gyakorlat, sokkal többet fogtok elérni, mint a nap végi írásos riportokkal.
  4. Használjátok ki maximálisan az online platform nyújtotta előnyöket – email helyett chateljetek, kapcsoljátok be minél többször a videót, nyissatok közösen szerkeszthető mappákat, dokumentumokat.
  5. Külön figyeljetek azokra a kollégákra, akik még nem gyakorlottak az otthoni munkavégzésben – támogassátok őket az eszközök használatában, a munkaidő beosztásában, amíg rutinossá nem válnak benne.
  6. A virtuális tér remek alkalmat ad az azonnali visszajelzésre. Használjatok jelvényeket, emotikonokat, köszönjétek meg a jó teljesítést egymás között is.
  7. Az azonnali visszajelzések mellett most még fontosabb a heti értékelés – hiszen a kapcsolat a munkatársak között mégsem folyamatos, számukra is biztosítjuk vele, hogy áttekinthessék, hogyan halad az egész csapat a feladat megoldásában.
  8. Gondoljátok át, milyen online tréningen vennétek részt akár közösen is, és jelentkezzetek, majd osszátok meg a tanultakat.
  9. Helyezzétek át az online térbe a tudásmegosztó alkalmakat.
  10. Kommunikáljatok rendszeresen, és ne csak a feladatok kapcsán. A cég egészét érintő témákat és információkat rendszeresen osszátok meg a csapattal, mert így megelőzhető a silósodás!!

Meglátjátok, fog ez működni, hiszen emberek van a neten is, nem igaz?

Amennyiben közvetlenül szeretnél értesülni új blogbejegyzéseimről, kérlek iratkozz fel itt (és nem mellesleg az ingyenesen letölthető anyagaimhoz is hozzáférsz).