+36 30 971 5894
·
mokos.katalin.erd@gmail.com
+36 30 971 5894
·
mokos.katalin.erd@gmail.com

Látja? Nem látja? Na látja!

Sokat foglalkozom azzal, hogyan tehetjük hatékonnyá a csoportmunkát a virtuális térben, írtam már erről a blogomban többször is. A mostani téma a lábam elé hullott a Nemzetközi Facilitációs Héten tartott workshopunkon, nosza, felemeltem, megnéztem közelebbről, és most megosztom veletek.

Egyik résztvevőnk mesélte, egyre gyakrabban fordul elő, hogy online meetingeken a kollégák direkt nem kapcsolnak kamerát, vélhetően azért, mert a meeting alatt is dolgoznak. (A fizikai térben bezzeg nem jutna eszébe senkinek, hogy sötét napszemüvegben mélyen lehúzott csuklyával üljön egy megbeszélésen.)

Az online térnek kétségkívül sok előnye és hátránya van, de van egy olyan tulajdonsága, hogy felnagyítja a fizikai térben úgy-ahogy kezelt jelenségeket és erősen az arcunkba tolja.

A fenti példa egy látható (vagy inkább nagyon nem látható) tünet, de mi lehet ennek az oka? Silány céges meeting kultúra? Bizalomhiány a csapaton belül? Figyelmetlen vezető? Rossz munkaszervezés? Kamerafáradtság, lámpaláz? Rosszul sikerült hajvágás? (na jó, ez csak vicc 😊)

Tapasztalatom szerint, ha valami sántít a fizikai térben, azt először meg kell „gyógyítani” és úgy alkalmazni az online térre. Ha egy cégnél például folyamatosan egymásra szervezik a megbeszéléseket, a részvevők felkészületlenül esnek be azokra, nincs napirend és fölösleges köröket futnak döntéshozatal előtt, akkor azt először rendbe kell tenni, az online térben ez csak rosszabb lesz.

Nézzük mi lehet a megoldás:

  • nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy tanítsátok meg a céges online platform használatát – ne higgyétek, hogy mindenkinek nyilvánvaló a kamera vagy mikrofon optimális beállítása, hogy csak az alapokat említsük
  • nézzétek át a meeting kultúrátokat – a hibákból okulva készítsetek online meeting kisokost, terjesszétek és ha szükséges, folyamatosan alakítsátok (lásd agilisan)
  • kezeljétek a „nehéz” kollegákat külön figyelemmel – haladjatok kis lépésenként, pl. csak akkor kapcsolja be a kamerát, amikor beszél, szólítsátok meg, ha nagyon csendben van. Ha szükséges, beszélgessetek vele külön az ilyen helyzetekről.
  • csak azokat hívjátok meg a meetingre, akik valóban kompetensek a témában – a többieket tájékoztassátok emlékeztetőkkel, ha szükséges
  • osszátok meg a home office jó gyakorlatokat – kinek mi vált be, hogy szervezi a munkáját, mit tesz, hogy ne üljön egész nap a gép előtt?
  • használjátok a jelenlét információt – tegyétek ki bátran a NE ZAVARJANAK ikont, ha elmélyülten szeretnétek dolgozni. Az online térben ugyanis nagyon könnyű chaten bekopogni valakihez.

Bízzatok a csapat erejében, dolgozzatok ki közösen normákat, amiknek a betartására figyelmeztessétek egymást. Nem mellékesen ez a csapaton belüli bizalmat is erősíti.

És vegyétek lazán a dolgot, állapodjatok meg visszajelzési szabályokban. Játsszatok ONLINE meeting bingót. Hogy ne kelljen bajlódnotok a fordítással, eddigi tapasztalataim alapján készítettem egy átdolgozott magyar nyelvűt, innen letölthetitek.

Akkor lesztek igazán nyertesek, ha üres marad a lapotok a megbeszélés végén 😊!

Csinálnád, de nem tudod hogyan fogj hozzá?

Nézz körül nálam. Ingyenesen letölthető anyagok eléréséhez és a blogbejegyzések követéséhez, kérlek add meg nevedet és email címedet.