Lépten- nyomon belefutok abba a témába, hogy mennyire és hogyan vonjuk be a kollégákat a cég működésének vagy a munkahelyi kultúrának a fejlesztésébe? Mi van akkor, ha megkérdezzük őket és tényleg megmondják? Majd várják, hogy történjen valami, ha már megmondták?
„Tegyünk ki egy ötletládát” – születik meg sokszor a döntés. De valóban hasznos eszköz-e az ötletláda vagy egy „muszáj megtenni, hogy lássák, bevonjuk a munkatársakat” kényszerből eredő teher?
Kedves vezetők, ugye ismerősek számotokra az alábbi mondatok:
- Az ötletelés semmibe nem kerül, ellenben a megvalósítás!
- Már megint mennyien ráérnek.
- Újabb lehetőség a panaszkodásra.
Aki az ötletláda mellett teszi le a voksát, az biztosan hisz az aluról jövő kezdeményezésekben, abban, hogy a kollegák önkéntes bevonódása egy feladatba növeli az elköteleződésüket. Én a legelszántabb ötletláda rajongónak is javaslom, fontolja meg, hogy mennyire illik ez az adott szervezeti kultúrába. És ha bizonytalan benne, találjon más módot a munkatársak bevonására. Ez lehet pl. célzott ötletbörze vagy akár minőségi körök felállítása.
Ne feledjük, hogy egy kezdeményezésbe mindig bele kell fektetni energiát, időt, pénzt, egyébként nem fogunk belőle semmit kivenni, így a ládából sem 😊. Ha már végleg elköteleztük magunkat az ötletláda bevezetése mellett, akkor gondoljuk át a következő lépéseket:
- Legyen vezetői szponzora az ötletládának.
- Legyen világos és széles körben kommunikált az ötletláda célja.
- Konkrét témában várjunk ötleteket.
- Kerüljük az anonim ötletelést. A névvel benyújtott ötletek nagy előnye, hogy be lehet vonni az ötletgazdát a megvalósításba.
- Az ötletláda kezelésének legyen folyamata és felelőse.
- Legyen folyamatos visszajelzés, tájékoztatás az ötletek megvalósításának állapotáról.
- Mind az ötletgazdát, mind pedig az ötletet megvalósító területet tegyük érdekeltté a sikeres kivitelezésben, pl. az ötlettel megtakarított büdzséből legyen „visszatérítés”.
- Doboz helyett válasszunk online platformot, ahol az egyes ötleteket csoportosítani lehet, vagy közösségi szavazással ki lehet választani közülük a legnépszerűbbeket.
Sokéves üzleti tapasztalatom és facilitátori szemléletem mondatja velem, hogy a munkatársi bevonás túlmutat az ötletládán! Intő jel, ha az ötletládát folyamatosan panaszládának használják a kollegák, ilyenkor mélyebben mögé kell nézni a munkatársi elégedettségnek.
Miért pont most írok erről? A pandémiából visszatérő csapatokat nagyon sok témában lehet és ajánlott megkérdezni, de ha gyors és használható megoldásokat szeretnénk elérni, akkor válasszunk más módszert. Küldjünk ki jól átgondolt kérdőíveket, vagy szervezzünk moderátor által vezetett workshopokat, fókuszcsoportokat, ahova toborozzunk önkéntes résztvevőket. Beszélgessünk a munkatársakkal!
Kedves vezetők, meglátjátok, szárnyakat kapnak a kollégák, ha nem egy doboztól kell várniuk a megoldást.