+36 30 971 5894
·
mokos.katalin.erd@gmail.com
+36 30 971 5894
·
mokos.katalin.erd@gmail.com

A facilitáció egy szakma.

Az idén október 18-22 között megrendezésre kerülő Nemzetközi Facilitációs Hét  témája a facilitáció mint szakma. És mivel minden szakmának van története, hadd osszam meg veletek eszmefuttatásomat ezzel kapcsolatban.

Az ipari fejlődés, a modern munkamódszerek és struktúrák kialakulása, az új típusú szervezeti modellek formálták a facilitációt mint szemléletet, melynek célja a csoportmunka megkönnyítése, a nehézségek beazonosítása és a konszenzusos döntéshozatal elősegítése.

Egyik legjelentősebb ipari felhasználási példája a Toyota, ahol a LEAN és a KAIZEN hozta magával a dolgozók bevonásának szükségességét a folyamatok hatékonyságának növelésére. A KAIZEN alapgondolata szerint minden dolgozó potenciális problémamegoldó.

A facilitatív szemlélet elterjedésének nagy löketet adott a hierarchikus szervezeti modellektől a „lapos” szervezetek felé való elmozdulás. Ezekben nem hatalmi szóval, hanem az egyének bevonásával hoznak döntéseket, oldanak meg problémákat. 2012-ben találkoztunk először a Spotify modellel, amire azóta is példaként tekintenek az agilis szervezetek. Az ilyen felállásban dolgozó scrum masterek és agile coachok nagyon fontos facilitátori szerepet töltenek be csapataik mellett.

A bevonáson alapuló döntési rendszerek elterjedése a különböző társadalmi folyamatokban – lásd városfejlesztés vagy civil szervezetek működése – új aspektusból világította meg ezt a demokratikus szemléletet. Ezek a nagycsoportos párbeszédek a közösségi tanulás és a kollektív intelligencia terei is egyben.

Az alkalmazási területek bővülésével pedig megjelent az igény olyan szakemberek, vagyis facilitátorok iránt, akik professzionális módon, strukturált folyamat mentén segítik a csapatokat a megoldáskeresésben.

A facilitátor független nézőpontot képvisel, a folyamat szakértője, és egyáltalán nem baj, ha nem ért az adott témához. A profi facilitátortól elvárjuk, hogy

  • maradjon végig semleges és csak a folyamatra figyeljen
  • segítse a csoportot abban, hogy ne térjenek el a céltól
  • kezelje a csoportdinamikát
  • rugalmasan alkalmazkodjon a jelenlevők igényeihez
  • vonjon be mindenkit és vezesse a csoportot a konszenzusos megoldás felé
  • képes legyen összeállítani a kívánt eredményhez vezető legoptimálisabb módszertani koktélt

A facilitáció, mint minden szakma, képzettséget és gyakorlatot igényel, alkalmazási példákon keresztül tökéletesedik és egy élő organizmushoz hasonlóan fejlődik. A COVID alatt például fényéveket ugrottunk előre az online facilitáció szakmaiságát és elfogadottságát illetően. De még így is (méltánytalanul) le van maradva a személyes térben való facilitáció elismertségéhez képest.

Ha sorra vesszük a facilitáció eddigi alkalmazási példáit és azokat, ahol még helye lenne, rá kell jönnünk, hogy legalább akkora elismertséget érdemel, mint a tréneri vagy coach szakma. Mert nagy szükség van rá az élet minden területén, az ipari folyamatoktól kezdve a vállalati működésen keresztül a nonprofit szektorig és oktatásig, sőt, még a családban is 😊!

Ja, és még van helyünk a Nemzetközi Facilitációs Hét programjain, ahol változatos témákon dolgozhattok profi facilitátorokkal (csak szólok).